Kungsleden

Katharina Jepsen

Vandretur på Kungsleden med et “sidespring” !

Så er vi afsted igen – vi ja 2 søstre der igen ville ud og opleve lidt af livet.

Folk kiggede lidt da vi 2 piger kom “slæbende” på vores rygsæk ind i DSB toget – men de skulle bare vide hvad vi skulle !! En vandretur oppe i Nord Sverige, som endnu var et ukendt sted for os og bare ventede på at skulle opleves.

o   Forfatter:        Katharina Jepsen.
o   Deltagere:        Katharina og Konstancia Jepsen.
o   Dato:         Lørdag den 13. juni til søndag den 29. juni 2001.
o   Sværhedsgrad:         3
o   Turlængde:        ca.116 km.
o   Varighed:         Vi brugte i alt 16 dage – fordelt ca. 8-9 vandre dage, 3 fridage og resten til transport
o   Proviantering:        Mindst hver anden dag
o   Kort:         Abisko-Kebnekaise-Narvik BD6.

www.stfturist.se– her findes bla. optegnelser over de forskellige fjeldstuer og andre nyttige oplysninger om området.

Fakta

Indledning Efter nogen søgen efter et vandreområde, hvor vi ikke ville være helt alene, men stadig kunne opleve det at gå en hel dag alene faldt valget på dette sted.

I hele Abisko og Kebnekaise området er der forskellige ruter så alle kan få tilfreds stillet lysten til hvad de vil og selv på de lette ruter går man i en utrolig flot natur omgivet af nogle af Sveriges højste fjelde.

Målgruppe

Vi var selv relative nybegyndere, men en enkelt længere vandretur (WHW ) i bagagen, og havde ingen problemer under turen. Ruten kan på visse stykker vare fysik hård, men da etaperne ikke er længere end man bare tilpasser tempoet til ens formåen og det skulle være til at klare for de fleste. Der er langt til nærmeste vej og lignende, men da fjeldstuerne på den rute vi valgte lagde så de passede med en dagsvandring følte vi os aldrig helt hjælpeløse, hvis der skulle være sket noget. Vi var dog glade nok for at vi lige kunne tjekke op på kompasset om vi nu var på rette vej.

Varighed

De 2 uger vi havde afsat til turen synes vi var passende – udover de mest nødvendige tid havde vi 3 dage på Kebnekaise fjeldstationen, hvor vi brugte den en dag som hvile dag og de 2 andre på dagsture. Selve vandredagene var nogle dage ret korte og andre dage blev hele dagen brugt. Nogle ville nok ligge nogle af etaperne sammen, for at forkorte vandreturen. Dette vil sikkert fungere fint, men vi havde ikke mere travlt end at vi også havde tid til at nyde turen.

Overnatning

Vores rute gik således, at man alle dagene kunne overnatte i bemandede fjeldstuer. Vi overnattede dog  hele turen i telt og hovedsagelig “teltede” vi et par km´er derfra og slap for serviceafgiften.

Årstider  Ja vi var afsted i juli, og har jo ikke prøvet andet. Hørte dog at det om foråret skulle været rart vådt over det hele pga meget smelte vand. Senere på året skulle det dog også være muligt, men der bliver selvfølgelig dårligere vejret forhold og støvlerne skal skiftes ud til ski.

Naturressourcer

Cirka hver anden dag under selve vandring kom vi forbi fjeldstuer med et mindre proviantsalg  og på Kebnekaise ligger der en mindre butik, hvor der er et lidt større udvalg. Dog skal der siges at priserne på visse ting er dyre, men til at overkomme.

Vi havde på hele ruten ikke problemer med at finde drikkevand pga. det meget smelte vand.

Bål ? Ja vi så flere mindre bålsteder, så det er vel en mulighed, men som vi ikke benyttede. Om man kan finde spiselige planter mm. er da også en mulighed, da Vistadalen var ret frodig, men endnu en af de ting vi ikke gjorde noget i.

Særlige forhold Der er mulighed for benyttelse af VISA kort i Abisko og på Kebnekaise Fjeldstation De andre steder betalte vi kontant og jeg tror ikke udtale mig om, det er muligt at bruge kort disse steder, men tror det næppe.

Rutebeskrivelse

Abisko – Nissunjohka – ca 4 km

Let gået stykke af Kungsleden i birkeskov.

Overnatningssted – Vi havde lidt problemer med at finde stedet pga. der er en del små mindre stier i området, men man kan nemt se det når man er der.  På lejr området findes der en shelter og et wc

Nissoflod-Abiskojaure – ca 12 km

Endnu er man stadig i birkeskoven og man følger stadig bare Kungleden, som er fint markeret.

Overnatningsted – man forsætter forbi Abiskojaurestuga ad Kungsleden ca. 3 km´er. Lige inden man når en mindre hængebro (broen er markeret på kortet) findes der flere god lejrpladser, man kan nemt se dem pga. de ofte er i brug.

Abiskojaure-Alesjaure – ca. 19 km

Det første stykke er ret stejlt og stenet , derefter gik stien langs en lang sø – ret let gået med en utrolig udsigt, men i længden lidt kedelig. Stykket fra at man kan se Alesjaurestuga og til at man er der kan føles langt. Man slutter af med en mindre stigning væk fra Kungsleden. Stien er på dette stykke lidt svært lige at finde, men man skal bare prøve at holde sig mit i dalen som, man drejer ind ad.

Overnatningsted – Når man har drejet fra Kungsleden ved Alesjaurestuga og følger stien mod Vistas. Ca 1 km´er oppe på højre hånd findes der en god plads – Ligger på en forhøjning lige over en lille sø.

Alesjaure-Vistas – ca. 17 km

Nu er man ikke længere på Kungsleden, og det kan ses på stien bla. ved mindre markeringer og færre spange. Det er dog ikke noget problem med at finde vej, da stien er godt gået til.

Man går ned af hele dagen igennem en flot dal, og i den perioden vi var der var stien nogle steder mere el. mindre en å.

Overnatning – Vi valgte denne nat, at overnatte ved stuen, men der fandtes flere velegnet lejrpladser kort efter Vistasstuga.

Vistas-Nallo – 9 km

En forholdsvis let dag – kun let stigende. Der er dog en hel del stykker med blokmark som krævede en del koncentration –  Hvilket gjorde at man alligevel fik sin sag for. Der var flere mindre vad der kunne nemt klares. Dog et enkelt hvor vi smed støvlerne pga vi ikke kunne se hvor vi kunne komme over- kun 2-3 meter. Folk med gummistøvler havde dog ingen problem, men vi havde ikke lyst til at få våde støvler indvendig !!

Overnatning – Max 0,5 km fra Nallo hytten findes der fine til pladser der ligger i læ bag en skrænt ned mod fossen- vi valgte dog at slå teltet op oppe på skrænten ved siden af stien – men i storm vejr mm. kan det ikke anbefales.

Nallo-Sälka – 12 km

Næsten hele stien er blokmark (sti med store sten), så man kommer knapt så hurtig frem. Man starter med at gå op langs en foss og ender så ved en sø, som man går langs til man begynder at gå ned ad igen langs en foss.

De første nok 8 km var ret hårde, og man skulle koncentrere sig meget når man krydsede små jokk´erne (mindre vandløb) – altså gik fra sten til sten med 10-30 cm dybt vand. Der var også i et længere stykke med sten hulter til bulter – utroligt at vi ikke vred fødderne om. Det sidste stykke er ret let gået, da man er tilbage på Kungsleden.

Overnatning – Efter Sälka stuga følger man bare Kungsleden ca. 2-3 km´er og der er mange gode pladser.

Sälka-Singi – ca. 12 km

Terræn: En næsten flad rute kun med mindre op og ned stigninger. Dog er der en lidt større stigning når man drejer væk fra Kungsleden.

Overnatning – Når man ved Singistugaen har drejet mod Kebnekaise og har overstået den værste stigning findes der flere lejrpladser.

Singi-Kebnekaise ca. 14 km

En let gået tur – som til sidst er helt flad næsten. Den føltes rigtig lang, men det skyldes nok at vi ikke kunne komme hurtig nok til Kebnekaise.

Overnatning -Vi overnattede lige før Kebnekaise fjeldstation, hvilket ikke kan anbefales. Da der få meter hen ad stien mod Nikkaluokta findes de fineste telt pladser. Vi købte et kort til servicehuset de dage vi var der, men der står fri for folk hvad de vil – lige meget hvor de telter.

Kebnekaise – Bro – 15 km

Dette stykke bar præg af at det et meget benytte stykke, og selv over let sumpede steder var der lagt spange ud. Så det er altså bare at gå der ud af, men husk at vende jer om en gang i mellem og se hvordan fjeldene forsvinder mere og mere.

Turen kan forkortes ved at tage båden over Laddjujávri med ca. 6 km. Det koster vist nok 150 kr. for en voksen og skulle efter sigende være en flot tur. Vi valgte dog at spare de penge, da stykket jo var oven ud let at gå og vi havde tiden til det. Faktisk kom vi før dem der havde siddet og ventet på båden.

Overnatning – Ca. 3 km´er efter bådlejet kommer man til en hængebro (er også på kortet) på begge sidder af broen er der okay teltpladser. Hvis man vil undgå støjen fra jokken er det mulig at telte lidt efter broen.

Bro- Nikkaluokta – 4 km

Hurtig gået stykke ad flad sti- I Nikkaluakta kan man tage bussen til Kiruna. Bemærk at den tidlige bus ikke kører i skolernes sommerferie. Vi mødte nogle dansker der havde været meget tidlig oppe pga det og var gået forgæves !!

Digter:

Kebnekaise´s sydtop af Öster leden – 9 timer i alt

Det går bla. over gletscher og har et mindre klatrestykke – anbefales det stærkt at man tager med på en af de daglige guide ture til toppen. Turen kræver man har en rimelig form og ikke døjer med at man kommer lidt op i højden.

Læse under: Turoplevelser: d. 24 juli om vores oplevelse af turen og en mindre beskrivelse af ruten.

Hvis man vælger at gå der op alene anbefales der at man vælger Vesterleden som er en lidt længere tur på omkring 12 timer normalt – men der skulle dog være nogle der har klaret den på 6 timer.

Tarfaladalen – 18 km t/r – 3 timer ud – 2½ timer hjem

En let gået tur til tarfalastuen. Man følger stien mod Nikkaluokta ca. 1 km, næsten lige efter hængebroen vil der være et skilt der visser mod Tarfaladalen.

Derfra følger stien bare vandfaldet der løber ned fra søen der ligger ved siden af Tarfalastuen, som er dagen mål. Stien er  støt stigende så at man til sidst er kommet 400 højde m. op. I starten går man i birkeskov, men jo længer man kommer jo mindre beplantning er der, og slutter af med blokmark.

Turoplevelsen

Turbeskrivelsen stammer fra en håndskrevet dagbog, der blev ført hver dag. Vi har med vilje

Valgt ikke at redigere for meget i det – da det jo er første hånds indtryk og tanker der til tider er nedfældet lidt tilfældigt. Der er dog slettet visse dele, som har været direkte turbeskrivelse for ikke at få gentagelser.

Mandag d. 14 juli.

I dag startede så vores ferie. I år går turen til Abisko oppe i nord Sverige. Vi startede kl 00.59 fra Hobro banegård og forud lagde en 27 timers lang togtur..

Pt. sidder vi stadig i toget – Efter vi i løbet af natten nåede til Kbh. – hvor vi havde et par timers ventetid – der bla.. blev brugt et besøg ved bageren i Istedgade. Resten af tiden blev brugt på at betragte mere el. mindre sære skabninger på banegården. Efter et par timers venten kunne vi sætte os ind i toget til Stockholm – hvor vi havde en ca. 5 timers lang togtur foran os – og hvad laver man så ?  Ja først sidder man og snakker og ender med at side i en sløv døsig tilstand. Så ret sløve ankom vi til Stockholm. Efter en kort orientering gik vi ud i byen, hvor vi hurtig fandt Pizza Hut. Efter at have indtaget det vel sidste rigtige måltid i 14 dage, satte vi os i vente position igen et par timer. Endelig kunne vi stige på toget for sidste gang, hvor vi som sagt sidder nu !! Når vi en gang når Abisko har vi opholdt os i dette tog i 14½ time og det er blevet søndag formiddag. Om et par timer lukker vi øjnene og får forhåbentlig sovet lidt, men det ved vi meget mere om i morgen. Forud for begyndelsen af denne tur – var der en del søgen efter det rette sted. Men efter at have læst beskrivelser med citater så som: Dette må være gudernes hjem. Faldt valget, men først om 14 dage får vi se om vi er enige med folk i deres betragtning af området.